האם הוצאה עצמית לאור מכובדת ורווחית פחות מהוצאה לאור "רגילה"?

אחת האשליות הגדולות היא שאם הוצאות ספרים מקבלות את כתב היד שלכם להוצאה לאור, זה משתלם לכם יותר בכל מובן שהוא מהוצאה עצמית. בהוצאה עצמית אתם משלמים על הכל, לעומת השתתפות עצמית מסוימת בהוצאה "רגילה", או בכלל לא, אם כתב היד שלכם מבריק ובעל פוטנציאל לרווח לכולם.

אנשים כותבים לא אוהבים לחשוב על הוצאה עצמית, משום שהיא נראית להם פחותת ערך ואינה משתלמת מבחינת ההשקעה הכספית והמקצועית בכתב היד שלהם. נדמה להם גם שאם ההוצאה לאור המכובדת ובעלת המוניטין מטפלת בהם הם מרוויחים יותר, בעיקר כספית.

אני חולקת על כך, ואתי גם עמיתיי, המו"לים הדיגיטליים והמו"לים של הוצאות עצמיות. לא נהוג לדבר על כך ואפילו חוק הספרים החדש לא ממש שובר את השתיקה סביב הספרים. מכיוון שכל כך רבים נושאים בלבם חלום לכתוב ולפרסם, ראוי לדבר על כך גלויות.


בסופו של דבר, עם חוק ספרים או בלעדיו, יוצא שההוצאה ורשת החנויות מקבלות את רוב הכסף שהלקוח משלם כשהוא קונה את הספר שלכם, כך שגם אם לא רציתם בכך אתם מממנים את הוצאת הספר שלכם בסופו של דבר. כלומר, הוצאה עצמית בכל זאת. מעט השקלים שתקבלו לא יצטברו להון גדול, בשל כך נהוג לומר שאי אפשר להרוויח מכתיבת ספרים. סוגיית הרווחים מספרות מורכבת קצת יותר משאלת חישובי התמלוגים, אבל גם על כך אני חולקת, עקרונית. אני חושבת שאם יש לכם סיפור מצוין שכתוב טוב ועבר עריכה נאותה, יש לכם סיכוי להרוויח ממנו, גם אם לא להתעשר ממש. בכל מקרה, תרוויחו הרבה יותר מאשר הוצאה לאור בהוצאות הגדולות. 

כמו כן, הוצאות עצמיות לאור אינן מוותרות בשום פנים ואופן על רמה נאותה של עריכה והגהה, כך שבכל מקרה תזכו לטיפול מקצועי נאות. לכל הוצאה יש גם רשימה של עורכים ומגיהים מנוסים שהם סומכים על עבודתם ותוכלו לבחור את אנשי המקצוע שאתם יש לכם כימיה טובה. הרי העורכים ואנשי המקצוע שעובדים עם ההוצאות הגדולות עובדים גם עם אנשים כותבים שאינם בוחרים בהכרח בהוצאה הגדולה, ואפשר תמיד להגיע אליהם ישירות. 

עניין נוסף הוא השכר של העורכים, עניין כאוב מאוד אצל אנשי הספר העמלים על כתבי היד שלכם גם בהוצאות הגדולות. לא מכבר התאגדו העורכים, המתרגמים ושאר בעלי המקצוע באיגוד מקצועי בשם איגוד אנשי הספר. חוק הספרים החדש, יחד עם מצבן הקשה של הוצאות הספרים הוותיקות חייב אותנו לשמור על תנאי השכר והעבודה שלנו לאחר הידרדרות נמשכת והולכת לאורך השנים.

אני יודעת ששכר העורכים נראה לכם גבוה במיוחד כשאתם פונים אליהם בעצמכם, אבל הוא השכר ההוגן שמאפשר להם להתרכז אך ורק בכתב היד שלכם מבלי להתפזר לפרנסתם בשלל עבודות תוכן נוספות. האמינו לי שתנאי העבודה בעייתיים יותר כשעובדים עם הוצאות ממוסדות, ועל כך התחלנו לדבר בפומבי רק לאחרונה ובעדינות, משום שאין כוונה לאף אחד להרוס את המרקם העדין של יחסי העבודה בענף זה. 

בסופו של דבר, ואת זה יודעות גם ההוצאות הגדולות, היתרון הגדול והמשמעותי ביותר הוא הרווח שלכם. בהוצאות עצמיות או דיגיטליות, רוב הכסף שמשלם הלקוח שקונה את ספריכם מגיע לכיס שלכם. יכול להיות שזה ידרוש מכם קצת יותר מאמץ של פרסום, שיווק והפצה, אבל גם כאן אפשר למצוא פתרונות שמציעה כל חנות מקוונת של הוצאה לאור דיגיטלית. לא תצטרכו לשלם על תקורה ועל המשרדים ועל הוצאות הארגון בכלל, אלא רק על השירות שקיבלתם, ממוקד וענייני, ללא הוצאות "מסביב".

המחיר לקורא יהיה נמוך בכל מקרה, עסקה משתלמת יותר גם להם. הם פשוט יצטרכו להתרגל לשמות חדשים שלא היו מוכרים להם קודם. בהזדמנות זאת, כדאי מאוד לנסות לחזק גם את חנויות הספרים העצמאיות שמציעות מבחר גדול יותר של ספרים בהוצאה עצמית ולא רק להיטים בטוחים למכירה. היתרונות בחנויות כאלה ברורים לאוהבי הכתיבה והספר.

אגב, הוצאות דיגיטליות רבות מציעות לכם לא רק ספרים אלקטרוניים אלא גם הוצאה לאור בדפוס, שתוכלו להדפיס במחיר זול משמעותית משום שמספר העותקים למהדורה יהיה קטן ומדויק יותר. תמיד תוכלו להדפיס עוד ולא תיאלצו לשלם מראש על גבעות ספרים שיתפסו מקום במחסנים. כך תוכלו להגיע לקהל בכל מקום ובכל פורמט שהוא.

הוצאות הספרים של היום מנצלות את הטכנולוגיה המתפתחת במהירות להציע כל כך הרבה אפשרויות נגישות לקהל וזמינות לכם גם כספית, שאחת מהן בוודאי תתאים לכם. אני ממליצה לכם לחפש, לשאול ולבדוק את האפשרויות האלטרנטיביות הקיימות כיום. הן לא רק העתיד אלא ההווה, והן עונות גם על הדרישה המתרחבת להוגנות בתעסוקה ובמסחר. עולם הספר משתנה, אבל בניגוד למה שנהוג לחשוב, זהו שינוי לטובה. אל תחששו ממנו, נצלו את כל היתרונות שהוא מציע לכם, ותרוויחו.

לעיונכם, רשימה של הוצאות ספרים דיגיטליות ועצמיות שהכרתי את אנשיהן ואני ממליצה עליהם בחום:

epublish של שלהבת זוהר


אינדיבוק של רון דהאן, ניר גרינהויז וארז שוייצר

מנדלי

בוקסילה של שרון אלמוג ואילן בוק

הליקון ספרים של אורי עידן ורותם סגל

נטבוק של משה ויוכבד ראובני



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תשמעו סיפור...

סוד ההחמצה של קסם האגדה למבוגרים